Jak odvzdušnit brzdy
11. 12. 2012Občas se stává, že z brzd jako řidič nemáte ten správný pocit. V ten okamžik je načase provést jejich kontrolu. Vizuálně či pohmatem můžeme zkontrolovat profil brzdového kotouče nebo brzdových destiček. Ale problém nemusí být jen v mechanických dílech a odstranění závady, tak může být mnohem jednodušší, než se zdá. Ztráta nejistoty v brzdné síle může být způsobena tzv. zavdušněním brzd – brzdového okruhu.
Víte jak se vzduch dostane do brzdového okruhu?
Drobným poškozením brzd nebo zásahem do brzdového okruhu dojde k průniku částeček vzduchu, které sdílí společný prostor v trubkách a hadicích s brzdovou kapalinou. Vzduchové bubliny následně prochází celým systémem brzd až do okamžiku, kdy dojde ke stlačení brzdového pedálu. Vzduchové bubliny reagují zcela odlišně od brzdové kapaliny. Brzdová kapalina nejde stlačit a přenese tak brzdnou sílu v natlakovaném brdovém okruhu do brzd. Vzduch ale stlačit lze, a nepřenese prakticky nic. Řidič má pak pocit, že brzdový pedál je měkký nebo brždění nedostatečné. Následné problémy a jejich dopad na bezpečnost provozu si lze snadno domyslet.
Z výše uvedeného popisu jednoznačně vyplývá, že odvzdušnění brzd není dobré podcenit, a je třeba mu věnovat stejnou pozornost, jako kondici mechanických částí brzdového okruhu.
Čím začít při odvzdušnění brzd - co si nachystat
- Při odvzdušnění brzd platí, že ve dvou se to lépe táhne. Ideálně si tedy sežeňte parťáka, který vám s tím pomůže. Jeho role nebude nijak náročná a zvládne ji i starší dítě, které se aspoň něčemu přiučí.
- Nachystejte si novou brzdovou kapalinu.
- Vozidlo přistavte na zvedák nebo rovnou plochu. Umožníte tak brzdové kapalině rovnoměrně vytéct a naopak. Vozidlo zajistěte pomocí klínů po kola.
- Připravte si nádobu na zachytávání staré brzdové kapaliny.
- Proveďte demontáž kol. Získáte tak lepší přístup k brzdovým ventilům, brzdovým válcům a dalším částem brzdového okruhu. Pro zdvihnutí vozidla použijte hydraulický zvedák, případně stojky.
- Doporučujeme zkontrolovat a případně přetěsnit hlavní brzdový válec. Pokud se rozhodnete pro výměnu nebo přetěsnění, tak si nezapomeňte zajistit vhodné náhradní díly.
- Nachystejte si nářadí. Obvykle jsou nutné očko-ploché klíče, případně kombinačky.
- Dále si doporučujeme nachystat benzínový čistič, pro odstranění mastnoty a staré hadry.
- Doporučujeme dále povolovač šroubů nebo WD sprej nebo jeho alternativu.
- Pokud budete práci vykonávat na zemi, může se Vám hodit montážní lehátko. Nahradit jej můžete i dekou nebo deskou polystyrenu.
- Je dobré mít připravené i náhradní díly v podobě brzdových hadic či brzdových trubek.
Jak odvzdušnit brzdový okruh
Připravili jsme pro Vás univerzální návod, který se může u různých typů vozidel mírně lišit. Vždy je dobré si u výrobce nebo v servisu ověřit, zda je tento postup pro vaše vozidlo vhodný.
- V případě, že máte na voze systém ABS, odpojte autobaterii.
- S odvzdušněním brzd se obvykle postupujte zezadu dopředu. To znamená od zadního kola ke přednímu. Prvně pravé zadní, levé zadní, pravé přední a nakonec levé přední. Vyjímkou mohou být něktará vozidla vybavaná ABS. Doporučujeme si tuto informaci ověřit v udržovací příručce nebo u prodejce vozidel.
- Brzdový okruh prvně zkontrolujte vizuálně. Zda nejsou poškozené brzdové hadice, nejsou pórovité nebo nejsou popraskané. V případě potřeby brzdové hadice vyměňte.
- Nezapomeňte také zkontrolovat koncovky hadic a jejich připojení. Zda nejsou vlhké či špinavé od brzdové kapaliny. Bývá to často místem průniky vzduchu do brzdového okruhu.
- To samé opakujte v případě brzdových trubek. Zkontrolujte stav možné koroze či deformací. Trubky mohou být také podřené. Proto si připravte benzínový čistič a místa, která mohou být problematická očistěte a znovu zkontrolujte. Zkontrolujte i napojení trubek, zda je suché a nic neprosakuje.
- Očistěte brzdové ventily a odvzdušňovací šrouby. Zabráníte tak vniknutí nečistot do brzdového okruhu a následnému zničení některých mechanických dílů, jako jsou například brzdové válce.
- Nyní je čas na kapalinu. Tu musíte dolít do nádobky k tomu určené. Obvykle ji najdete u motoru. Důležité je naplnit ji až po horní hranici označenou ryskou a slovem „MAX“. V průběh odvzdušnění by neměla hladina kapaliny v nádobce klesnou pod minimální doporučenou úroveň. Je tedy nutné ji neustále dolévat.
- Nyní povolíme odvzdušňovací šroub (ventil). Pokud nejde povolit použijeme WD 40 sprej nebo uvolňovač šroubů. Nezapomeňte, že se obvykle postupuje od zadních kol.
- Pověřená druhá osoba se posadí do auta a pomalu v intervalech sešlapává brzdový pedál. Pozvolna a lehce. Nic neuspěcháte. Mezi sešlápnutími pedálů si dejte klidně několikasekundovou pauzu. Při čtvrtém/pátém stlačení pedálu jej několik vteřin podržte na podlaze. Dojde tak ke zvýšení tlaku v okruhu. V principu jde o to, že dáte tak čas brzdové kapalině „protlačit“ se okruhem. Brzdová kapalina je „líná“ a musí doslova zahltit celý systém brzd.
- Vyčkejte, až začne brzdová kapalina vytékat z ventilu (šroubu). Neustále kontrolujte hladinu kapaliny v nádržce, ať neklesne pod rysku „MIN“
- Vytékající brzdová kapalina by měla být čirá, bez bublin a pěny. Pokud není čirá, tak bod 9 opakujeme.
- Pokud je kapalina čirá, bez bublin, nepórovitá, dotáhneme odvzdušňovací šroub. Těsnost řádně překontrolujeme.
- Tímto způsobem zkontrolujeme všechny ventily brzdového okruhu.
- Pokud ze všech ventilů teče jen čirá kapalina, tak máte odvzdušněno. Nezapomeňte nakonec zkontrolovat stav kapaliny v nádržce. Pokud by ji bylo málo hrozilo by opětovné zavzvzdušnění.
- Pokud jste se rozhodli měnit či přetěsnit hlavní brzdový válec, tak nezapomeňte, že i on je třeba odvzdušnit. Obvykle je na něm odvzdušňovací šroub. To stejné platí např. o brzdových válečcích.
Víte jak správně vyměnit brzdové destičky? Podívejte se na naše typy!
Dobré rady nad zlato
- NIKDY nelijte vyteklou brzdovou kapalinu zpět do okruhu (nádobky)!!! Hrozí tak opětovné znečištění brzdové kapaliny.
- Všechny použité hadry a zbytky vyteklé brzdové kapaliny zlikvidujte s přihlédnutím na značnou ekologickou zátěž, kterou mohou způsobit.
- Mějte na paměti, že správnou údržbou brzd předejdete nebezpečným situacím na silnici.
- V případě, že nasazujete nový hlavní brzdový válec, tak VŽDY vyměňte všechnu brzdovou kapalinu. Nečistoty z ní jej mohou poškodit a může dojít k neuznání reklamace takového dílu.
- V případě, že měníte hlavní brzdový válec odvzdušněte VŽDY celý okruh. NESTAČÍ odvzdušnit okruh JEN přes nový válec. To stejné platí u brzdových prasátek.
- Pokud je vozidlo vybaveno posilovačem brzdy, doporučujeme pro jeho odvzdušnění nastartovat motor.
- Pokud jste na odvzdušnění brzd sám, použijte kompresor. Přes nádobku na kapalinu natlakujete brzdový okruh stejně, jako přes brzdový pedál. Tlak v okruhu by neměl překročit 0,1 Mpa.
- Odvzdušnění brzd provádějte pravidelně. Nejlépe 2x do roka.
Možná si říkáte, že odvzdušněné brzdy musí mít jen osobní automobil. Ale omyl je pravdou. Dobré a fungující brzdy by měly mít prakticky všechny vozy. Nákladní vozy, komunální Multicar, traktory Zetor a dokonce i kombajny Fortschritt. Brzdy je vždy dobré udržovat v tom nejlepším stavu.
V případě dotazů kontaktujte naše odborníky, kteří Vám rádi poradí.