10 nejčastěších závad na MAN TGX

27. 07. 2020

MAN TGX je nástupcem oblíbené řady modelů MAN TGA. Poprvé byl veřejnosti představen na veletrhu AutoRAI v Amsterdamu na podzim roku 2007. Zde získal již po sedmé ocenění „Truck of the Year 2008“.  Vyjma dalších technických změn byla modernizována především kabina. A to jednoznačně za účelem zvýšení komfortu řidiče. Optimalizovaná byla také aerodynamika čímž se snížil odpor vzduchu o 4% a hladina hluku v interiéru o 30%! V závislosti na typu je také řada MAN TGX lehčí až o 120 kg. Tato vylepšení odpovídajícím způsobem snižují spotřebu nafty vozidla. Kromě řady TGX pro dálkovou dopravu (XL, XLX a XXL kabiny) byla představena také řada MAN TGS pro místní a distribuční dopravu (kabiny M, L a LX).

Stejně jako všechny současné nákladní automobily MAN jsou i motory obou řad vybaveny přímým vstřikováním Common Rail a pomocí systému čištění výfukových plynů AdBlue splňovaly emisní normu Euro 5, která je povinná od roku 2009. Motor TGX-V8 (špičkový model nové řady) má osm válců s celkovým objemem 16,2 litru. Motor je osazen dvojitým turbem a generuje točivý moment 3000 Nm při 1400 ot / min a vyvíjí 500 kW (680 hp). Díky těmto hodnotám je výkon TGX V8 jedním z nejsilnějších výrobních vozů v Evropě.  Menší bratr MAN TGS, stejně jako MAN TGX, používá dieselové motory Common rail D20 a D26, které jsou známé již od svého předchůdce TGA.

Náhradní díly MAN skladem!

Přesto, že je MAN TGX oblíbený pro svou nízkou poruchovost a nenáročnost na údržbu, tak jsou věci, na které je třeba si dát pozor. Pokud kupujete ojetý MAN TGX můžete narazit na pár věcí na které je dobré si dát pozor.

  1. Vzduchojemy: V některých případech může dojít k znečištění a omezení práce vzduchojemů, které jsou umístěny na v blízkosti noh přívěsu. Důvodem potíží je právě nevhodná volba polohy vzduchojemů, které trpí provozem a tím nadměrným opotřebením.
  2. Čerpadlo AdBlue: Čerpadlo ADBlue může vykazovat falešné hlášení o poruchách. Napojte vozidlo na diagnostiku, případně zkontrolujte funkci čerpadla ADBlue MAN.
  3. Systém AdBlue: Kontrolka v přístrojové desce nebo palubním počítači vydává falešný signál, že vozidlo přejde do nozového režimu. Tato chyba úsce souvisí s ADBlue ve vozidle. Doporučujeme v této souvislosti prověřit, zda se skutečně nejedná jen o falešné hlášení. Ze zkušenosti řidičů a techniků tomu tak často je.
  4. Emise: V některých případech nefunguje regenerace filtru pevných částič dobře. Na místo regenerace dojde k omezení výkonu. V tomto případě doporučujeme navštívít servis.
  5. Palivový filtr: Palivový filtr je ne příliš dobře umístěn v blízkosti čela přívěsu. Trpí na nárazy a otřesy vysokozdvižných vozíků během nakládání. Kontrolujte proto palivový filtr MAN častěji, než je běžné.
  6. Chladič MAN: Chladič MAN je umístěn nízko na čele kabiny. Díky tomu může dojít k jeho poškození už třeba při automatickém mytí. Zkontrolujte pevnost uchycení chladiče a jeho součástí. Častěji chladič kontrolujte, ať nedojde k úniku chladící kapaliny.
  7. Zrcátka: Zpětná zrcátka na MAN TGX jsou zvláště náchylná k rozbití, a to už při nejmenším klepnutí. Mějte tedy vždy náhradní zpětné zrcátko MAN po ruce.
  8. Závěsy: Panty dveří kabiny MAN se snadno ohýbají a způsobují padání dveří. Dbejte zvýšené opatrnosti zvláště za silného větru. I při nástupu a výstupu "z" a "do" kabiny rozložte váhu tak, aby jste netlačili jen na dveře. Při koupi staršího vozu panty dveří MAN důkladně zkontrolujte.
  9. Olej: Hladina oleje se ve vozidlech MAN TGX kontroluje poměrně obtížně. Měrka je totiž umístěna pod kabinou a tak je nutné se spolehnout na palubní počítač. Doporučujeme si občas ověřit správnost měření palubního počítače fyzickou kontrolou měrky. Na základě uživatelských zkušeností víme, že se mohou údaje rozcházet.
  10. Brzdy: Někteří řidiči hlásí problém s nerovnoměrným brzděním. Zkontrolujte v servisu správné fungování brzd MAN a rozložení brzdné síly mezi vozidlo a návěs.

V případě, že hledáte náhradní díly na vozidlo MAN, můžete využít náš online katalog TECDOC, který je na Eshop.svetluska.cz zcela zdarma.

(Zdroj: Wikipedie, MAN forum, Bustruck)