10 nejčastěších závad na MAN TGX
27. 07. 2020MAN TGX je nástupcem oblíbené řady modelů MAN TGA. Poprvé byl veřejnosti představen na veletrhu AutoRAI v Amsterdamu na podzim roku 2007. Zde získal již po sedmé ocenění „Truck of the Year 2008“. Vyjma dalších technických změn byla modernizována především kabina. A to jednoznačně za účelem zvýšení komfortu řidiče. Optimalizovaná byla také aerodynamika čímž se snížil odpor vzduchu o 4% a hladina hluku v interiéru o 30%! V závislosti na typu je také řada MAN TGX lehčí až o 120 kg. Tato vylepšení odpovídajícím způsobem snižují spotřebu nafty vozidla. Kromě řady TGX pro dálkovou dopravu (XL, XLX a XXL kabiny) byla představena také řada MAN TGS pro místní a distribuční dopravu (kabiny M, L a LX).
Stejně jako všechny současné nákladní automobily MAN jsou i motory obou řad vybaveny přímým vstřikováním Common Rail a pomocí systému čištění výfukových plynů AdBlue splňovaly emisní normu Euro 5, která je povinná od roku 2009. Motor TGX-V8 (špičkový model nové řady) má osm válců s celkovým objemem 16,2 litru. Motor je osazen dvojitým turbem a generuje točivý moment 3000 Nm při 1400 ot / min a vyvíjí 500 kW (680 hp). Díky těmto hodnotám je výkon TGX V8 jedním z nejsilnějších výrobních vozů v Evropě. Menší bratr MAN TGS, stejně jako MAN TGX, používá dieselové motory Common rail D20 a D26, které jsou známé již od svého předchůdce TGA.
Náhradní díly MAN skladem!
Přesto, že je MAN TGX oblíbený pro svou nízkou poruchovost a nenáročnost na údržbu, tak jsou věci, na které je třeba si dát pozor. Pokud kupujete ojetý MAN TGX můžete narazit na pár věcí na které je dobré si dát pozor.
- Vzduchojemy: V některých případech může dojít k znečištění a omezení práce vzduchojemů, které jsou umístěny na v blízkosti noh přívěsu. Důvodem potíží je právě nevhodná volba polohy vzduchojemů, které trpí provozem a tím nadměrným opotřebením.
- Čerpadlo AdBlue: Čerpadlo ADBlue může vykazovat falešné hlášení o poruchách. Napojte vozidlo na diagnostiku, případně zkontrolujte funkci čerpadla ADBlue MAN.
- Systém AdBlue: Kontrolka v přístrojové desce nebo palubním počítači vydává falešný signál, že vozidlo přejde do nozového režimu. Tato chyba úsce souvisí s ADBlue ve vozidle. Doporučujeme v této souvislosti prověřit, zda se skutečně nejedná jen o falešné hlášení. Ze zkušenosti řidičů a techniků tomu tak často je.
- Emise: V některých případech nefunguje regenerace filtru pevných částič dobře. Na místo regenerace dojde k omezení výkonu. V tomto případě doporučujeme navštívít servis.
- Palivový filtr: Palivový filtr je ne příliš dobře umístěn v blízkosti čela přívěsu. Trpí na nárazy a otřesy vysokozdvižných vozíků během nakládání. Kontrolujte proto palivový filtr MAN častěji, než je běžné.
- Chladič MAN: Chladič MAN je umístěn nízko na čele kabiny. Díky tomu může dojít k jeho poškození už třeba při automatickém mytí. Zkontrolujte pevnost uchycení chladiče a jeho součástí. Častěji chladič kontrolujte, ať nedojde k úniku chladící kapaliny.
- Zrcátka: Zpětná zrcátka na MAN TGX jsou zvláště náchylná k rozbití, a to už při nejmenším klepnutí. Mějte tedy vždy náhradní zpětné zrcátko MAN po ruce.
- Závěsy: Panty dveří kabiny MAN se snadno ohýbají a způsobují padání dveří. Dbejte zvýšené opatrnosti zvláště za silného větru. I při nástupu a výstupu "z" a "do" kabiny rozložte váhu tak, aby jste netlačili jen na dveře. Při koupi staršího vozu panty dveří MAN důkladně zkontrolujte.
- Olej: Hladina oleje se ve vozidlech MAN TGX kontroluje poměrně obtížně. Měrka je totiž umístěna pod kabinou a tak je nutné se spolehnout na palubní počítač. Doporučujeme si občas ověřit správnost měření palubního počítače fyzickou kontrolou měrky. Na základě uživatelských zkušeností víme, že se mohou údaje rozcházet.
- Brzdy: Někteří řidiči hlásí problém s nerovnoměrným brzděním. Zkontrolujte v servisu správné fungování brzd MAN a rozložení brzdné síly mezi vozidlo a návěs.
V případě, že hledáte náhradní díly na vozidlo MAN, můžete využít náš online katalog TECDOC, který je na Eshop.svetluska.cz zcela zdarma.
(Zdroj: Wikipedie, MAN forum, Bustruck)