Nahlédněte pod kapotu: Co skrývá elektrická Multicar M25
V úsvitu nové éry, kdy se elektromobilita stává módním trendem, se jedna legenda stala ještě zelenější. Multicar M25, vozidlo, které již desetiletí slouží komunálním službám a je nezbytným pomocníkem při práci v urbanizovaných oblastech, prošlo transformací, jež by se dala přirovnat k malému technologickému zázraku. V minulém článku jsem se věnovali historii elektrické Multicar M25, která sahá překvapivě hluboko do minulého století. Nyní vám detailně představíme, jak se spojily tradice a inovace, aby se z tohoto osvědčeného pracanta stal ekologický a tichý elektrický bojovník s novou duší a starými kvalitami, které si uživatelé po celá desetiletí oblíbili.
Typ! Přečtě se náš článek o historii elektrických Multicar M25. Nakoukněme společně do minulého století a nechme se překvalit kdy první elektrická M25 jezdila.
Elektromotor
Vozidlo je poháněno trakčním elektrickým motorem o jmenovitém výkonu 40 kW s velkým kroutícím momentem, který umožnuje připojení elektromotoru přímo na kardanovou hřídel zadní nápravy. Na přání je možné připojit přední náhon. Maximální výkon motoru je omezen oteplením elektromotoru, krátkodobý výkon může být až 70kW. Motor je napájen přes regulátor z trakční baterie vozidla.
Regulátor
Zajištuje zejména plynulý rozjezd, nastavení zrychlení vozidla, elektrické brzdění vozidla, rekuperaci elektrické energie do baterie, reverzaci otáček trakčního elektromotoru. Regulátor je nastavitelný podle požadavků zákazníka na provozní parametry vozidla. Regulátor měří, monitoruje a zaznamenává jednotlivé parametry elektrického pohonu a provozní parametry vozidla. Tyto parametry se dají v případě potřeby přehrát z regulátoru do vnější paměti a vyhodnotit.
Trakční baterie
Je zdrojem elektrické energie pro pojezd vozidla. Doporučená kapacita baterie je od 180 Ah do 360 Ah. Velikost baterie se volí podle požadavků zákazníka, nejvíce dle požadovaného dojezdu a nároků na pohon dalších pomocných elektrických agregátů (např. topení, hydraulické pumpy, posilovačů apod.) Baterie se nabíjí ze staniční nabíječky, která není součástí vozidla, což je pro tuto kategorii vozidel akceptovatelné. Baterie je monitorována bateriovým řídicím systémem BMS, který řídí nabíjení, vybíjení baterie, vyrovnávání napětí mezi jednotlivými články baterie mezi sebou.
Nabíječ baterie
Nabíječe je možné zvolit podle výkonu. Mají výkon 4 nebo 8 kW. Nabíječ se připojuje do běžné třífazové zásuvky 16 A a k baterii ve vozidle.
Doba nabití baterie
Je daná velikostí vybití baterie. U zcela vybité baterie a použití 4 kW nabiječe trvá plné nabití baterie z vybitého stavu cca 6 hodin. Baterii lze dobíjet i v průběhu dne, o přestávkách při používání vozidla.
Maximální rychlost vozidla
Je stanovena na 50km/hod, vzhledem k městskému provozu a povolené rychlosti v obcích.
Maximální dojezd vozidla na jedno nabití
Je dán velikostí instalované baterie. Na baterii 180Ah lze najet cca 100 km , na baterii 360Ah cca 200 km. K velikosti baterie a výkonu nabíječe je vhodné přihlednout podle požadavků zákazníka.
Elektrické přístroje pro ovládání elektrického pohonu
V kabině vozidla jsou nainstalovány elektrické přístroje k obsluze a kontrole elektrického pohonu vozidla, t.j. přepínač směru jízdy, ukazatel provozních parametrů baterie, bezpečnostní vypínací tlačítko a signální kontrolky.
Palubní síť vozidla
Je napájena 12 V baterii, která je dobíjena z trakční baterie.
Hydraulická soustava
Je zachována původní, pouze hydraulické čerpadlo je jiné, poháněné elektromotorem. V případě potřeby může být do soustavy doplněn hydraulický rozvaděč. Čerpadlo není dimenzováno na pohon "velké hydrauliky", t.j. například rotačního smetáku.
Podtlakový posilovač brzd
Pokud je ve vozidle namontován potlakový posilovač brzd, je zdrojem podtlaku vakuová pumpa poháněná elektromotorem.
Posilovač řízení
U typů vozidel, která jsou vybavena posilovačem řízení, je původní čerpadlo posilovače řízení poháněno elektrickým motorem. U vozidel, která posilovač řízení nemají, je možné domontovat elektrický posilovač řízení.
Vytápění kabiny
Zajištuje nezávislé topení. Po dohodě se zákazníkem může být elektrické, plynové nebo naftové. Spotřeba naftového topení je cca 0,1 l nafty na hodinu.
Zatížení jednotlivých náprav, celková hmotnost vozidla
Nezměněno.
Obsluha vozidla s elektrickým motorem
Obsluha vozidla s elektrickým pohonem je jednodušší, pohodlnější a přijemnější než obsluha vozidla se vznětovým motorem, v kabině vozidla není hluk od vznětového motoru. Na podlaze kabiny jsou dva pedály, brzda a pedál jízdy.
Rozjezd vozidla
Po usednutí do kabiny vozidla zapneme bezpečnostní odpojovač, "nastartujeme " otočením klíčku, tím aktivujeme elektrický pohon, zvolíme směr jízdy a sešlápneme pedál jízdy a vozidlo se následně rozjede.
Zastavení vozidla
Po uvolnění pedálu jízdy nohou stlačíme pedál brzdy a držíme jej stlačený do doby, než se vozidlo zastaví. Poté přesuneme páčku směru jízdy do neutrální polohy, klíčkem odpojíme elektrický pohon, rozpojíme bezpečnostní odpojovač elektrického pohonu, vozidlo zabrzdíme ruční parkovací brzdou, případně založíme jeho kola zajišťovacím klínem.
Nabíjení baterie vozidla
Vozidlo nabíjíme v suchém prostředí. Zkontrolujeme, zda je vozidlo zajištěno proti rozjetí, a zkontrolujeme, zda je rozepnut bezpečnostní odpojovač. Otevřeme dvířka zásuvky konektoru pro nabíjení baterie. Do zásuvky pro nabíjení baterie zasuneme zástrčku s kabelem od nabíječky. Nabíječku připojíme do běžné třífázové zásuvky 16 A. Zapneme vypínačem nabíječku a tím se baterie začne nabíjet. Nabíjení baterie probíhá automaticky. Po vypnutí nabíječky (vypínačem) vysuneme zástrčku s kabelem ze zásuvky pro nabíjení baterie na vozidle. Zavřeme dvířka u zásuvky a vozidlo je připraveno k vyjetí.
Stav nabití baterie je zobrazován na měřiči stavu baterie, který je umístěn v kabině vozidla.