Multicar M25 4x4 trhák východoněmecké automobilové produkce
01. 01. 2099Multicar je značka víceúčelového vozidla, které vyrábí stejnojmenná firma v duryňském městě Waltershausen. Výrobce vozidel Multicar je dnes součástí firmy Hako, specialisty na komunální techniku. Multicar je v současnosti jediná značka vozidel, která přežila z bývalého kombinátu IFA.
Dnešní výrobní závod byl založen v roce 1920 pod názvem ADE-Werke. Vozidlo bez kabiny řidiče, ovládané pouze pákami, bylo vlastně přestavbou akumulátorového vozíku (elektrokáry) vybavené dieselovým motorem. Tato verze byla vyvinuta ještě v továrně v Ludwigsfelde. Vylepšená verze, už pod názvem Multicar M21 se začala vyrábět o dva roky později, a do roku 1964 se jich vyrobilo 14 000. Během následujících deseti let vzniklo 42 500 vozidel typu Multicar M22 s jednomístnou kabinou řidiče. Do roku 1978 se vyráběl typ Multicar M24. Ze 25 600 vyrobených kusů šlo 48 % na export. Následoval typ Multicar M25 s dvojmístnou kabinou. Ten se stal exportním šlágrem. Na export, především do zemí RVHP, šlo až 70 % produkce. Do ukončení výroby v roce 1993 bylo vyrobeno přibližně 100 000 kusů typu M25.
Levné náhradní díly Multicar
V průběhu vývoje jednotlivých tipů M25 a jejich bohatého příslušenství došli konstruktéři k zásadní otázce, a to jak vylepšit sjízdnost a průjezdnost vozidla. Bylo všeobecně známo, že vozidla Multicar jsou co by do průjezdnosti terénem omezená v rámci zatížení vozidla a použití uzávěrky zadní nápravy. V praxi to znamenalo, že pokud vozidlo nebylo naložené a terén byl kluzký, docházelo k prokluzu zadních kol, a to i s použitím uzávěrky. Na základě těchto zkušeností vyvinuli němečtí konstruktéři novou verzi M25, a to s pohonem 4x4.
Tak jak to u konstrukce vozidel Multicar bývá zvykem, vycházeli konstruktéři ze základní verze M25. Základní změny mimo jiné spočívaly v prodloužení rámu cca o 15 cm, a to z důvodu nutnosti úpravy převodovky. Dále byla tato vozidla osazena silnějšími motory o průměru vrtání 90mm, a v posledních vyráběných řadách i posilovačem řízení. Obě dvě nápravy, jak přední tak i zadní, byly osazeny uzávěrkou a ovládány již hydraulickým systémem z kabiny řidiče. Díky tomuto, ve své době revolučnímu ovládání, se omezily závady na lanovodech. Stejné ovládání bylo použito i při řazení redukcí a plazivky. Nová převodovka 4x4 vycházela z původní konstrukce klasické 4x2, tedy čtyřstupňová s rozdílem, že na stávající převodovku byla aplikovaná přídavná převodovka s vývodem na přední náhon.
Díly na Multicar skladem
Jak již je výše uvedeno, Multikára 4x4 byla osazena inovovaným motorem konstrukčně vycházejícím z verze 4x2. Vzhledem k tomu, že bylo potřeba zvýšit výkon motoru s ohledem na skutečnost, že je nutné pohánět o jednu nápravu více, a stávající výkon byl nedostačující, zvýšil se výkon motoru zvětšením vrtání z původních 85 na 90 mm. Blok motoru, klikové a rozvodové mechanizmy zůstaly v podstatě bez změn. Malá úprava byla provedena také na hlavě motoru, a to především ve tvaru komůrek vstřiku. Zásadní změna byla v sériové montáži posilovače brzd a posilovače řízení. Tyto dvě úpravy elementárně zkvalitnily jízdní vlastnosti a obsluhu vozidla. Němečtí konstruktéři se snažili nezasahovat příliš do stávající výroby, a eliminovali potřebu výroby nových dílů na minimum. Z tohoto důvodu je Multicar M25 4x4 dílově shodná s M25 4x2 v cca 87 %. Po uvedení vozidla Multicar 4x4 do prodeje si tato upravená verze získala velkou oblibu u řidičů převážně proto, že se rapidně zvýšila průjezdnost vozidla terénem. V současné době jsou tyto vozidla s pohonem 4x4 velmi ceněna, a vyhledávána. O této skutečnosti svědčí i fakt, že vozidla s pohonem 4x4 jsou stále v základní výbavě komunální techniky v mnoha technických službách a správách silnic v celé ČR.