Historie firmy MAN
01. 01. 2099Značka MAN je s námi od roku 1897. Jejím zakladatelem byl Rudolf Diesel, který ve své továrně v Ausburgu vyrobil první naftový motor značky MAN. Avšak motor byl těžký a jeho primární nasazení bylo v továrnách jako pohon strojů a zařízení. Značně tak napomohl vrcholu průmyslové revoluce a významně ovlivnil rychlost produkce a zpracování výrobků. Až v letech 1919 došlo k pokroku ve vývoji jeho konstrukce a po úpravách se stal motor doslova revoluční. Byl natolik lehký, že jej bylo možné bezproblému osadit do nákladního automobilu. Ten také roku 1924 vyjel z továrny v Ausburgu jako první nákladní vůz MAN. Šlo o valník poháněný revolučním motorem se systémem přímého vstřikování. Motor měl výkon asi 40 koní. Z dnešního pohledu nešlo o žádný rychlík. Vzdálenost 140 km ujel asi za pět a půl hodiny. Na tehdejší dobu byl tento čtyřtunový nákladní vůz takřka zázrak. Oproti benzínovému motoru dokázal uspořit až 75% paliva. Ve své době způsobil doslova revoluci a poptávka po vozech s těmito motory nezadržitelně rostla. Svoji oblibu získal napříč všemi obory. Hlavně všude tam, kde bylo třeba cestovat na delší trasy nebo dopravovat tzv. expres.
Od roku 1928 začal psát MAN novou kapitolu své existence. Z tovární linky začal sjíždět sériově vyráběný, třínápravový nákladní vůz. Od roku 1932 dostal silný vznětový motor o výkonu 140 koní a stal se tak nejsilnějším dieslovým nákladním automobilem na světě. Po válce byla velká poptávka po nákladních vozidlech. Firma MAN z této skutečnosti vytěžila maxim, což ji umožnilo uvést na trh nejen nové modely, ale i inovovat a vyvíjet pohoné jednotky.
Roku 1961 uvedl na trh autobus, který byl postavený na modulárním podvozku. Umožňoval tak instalaci celé řady nástaveb a variant, pro městskou, meziměstkou či mezinárodní přepravu. Autobus byl natolik inovativní a úsporný, že se stal po celém německu velkým hitem. Brzy se staly součástí rodiny MAN i značky autobusů NEOPLAN, EFER a Star.
Dnes firma vyrábí nákladní vozidla podle nejnovějších technologií a společně se značkou SCANIA jsou součástí mezinárodního holdingu Volkswagen. Obrovské investice do vývoje a inovace tlačí výkon motorů a úsporu PHM na hranici reálných možností. Opomíjeny nejsou ani požadavky na šetrnost k životnímu prostředí. Vyvíjené motory spolňují vždy ty nejpřísnější emisní normy, které legislativa požaduje. Od roku 2005 jsou některé nákladní vozy osazeny novinkou tzv. Hydrodrive. Jde o hydromotory, které pohánění kola na každé ose samostatně. Dochází tím k efektivnějšímu využití výkonu. Roku 2014 byly uvedeny zcela nové motory splňující emisní normu EURO6 s výkonem 520 - 640 koní.
Základní rozdělení nákladních automobilů MAN
- lehká nákladní vozidla vozidla – řada TGL, 6 - 12 tun
- středně těžká nákladní vozidla – řada TGM a TGS, 12 - 18 tun
- těžká nákladní vozidla – řada TGA a TGX, do 50 tun