Brzdové kapaliny DOT3, DOT4 a DOT5.1: Jaké jsou rozdíly a kterou vybrat?

Když přemýšlíme o bezpečnosti na silnici, jednou z klíčových oblastí je spolehlivost brzdového systému. Brzdová kapalina, která přenáší tlak z brzdového pedálu na brzdové třmeny, hraje v tomto procesu zásadní roli. Na trhu existují různé druhy brzdových kapalin, přičemž nejčastěji se setkáváme s typy DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1. Každý z těchto typů má své specifické vlastnosti a je vhodný pro různé druhy vozidel a jízdních podmínek. Výběr správné kapaliny pro váš vůz je klíčový nejen pro optimální výkon brzd, ale také pro bezpečnost na silnici.

V tomto článku se podrobně podíváme na hlavní rozdíly mezi brzdovými kapalinami DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1. Prozkoumáme jejich chemické složení, bod varu, hygroskopičnost, viskozitu i kompatibilitu, abychom vám pomohli vybrat tu nejvhodnější kapalinu pro vaše vozidlo.

Chemické složení

Jedním z hlavních faktorů, který odlišuje brzdové kapaliny, je jejich chemické složení.

  • DOT 3 a DOT 4: Tyto kapaliny jsou založeny na bázi glykol-éteru. Jednou z jejich vlastností je schopnost absorbovat vodu z okolí, což se odborně nazývá hygroskopičnost. Jakmile brzdová kapalina absorbuje vodu, její bod varu se snižuje, což může ovlivnit účinnost brzdového systému.
  • DOT 5.1: Také je založena na glykol-éteru, ale její složení je vylepšeno, aby dosahovala lepšího výkonu a odolnosti vůči vysokým teplotám. I když také absorbuje vodu, podobně jako DOT 3 a DOT 4, nabízí vyšší odolnost. Stojí za zmínku, že kapalina DOT 5 (která se v tomto článku dále nerozebírá) je založena na silikonu a na rozdíl od DOT 5.1 není hygroskopická.

Brzdova kapalina DOT 2.jpg (253 KB)

Bod varu

Teplota varu je dalším důležitým faktorem při výběru brzdové kapaliny. Bod varu určuje, při jaké teplotě kapalina přejde z kapalného do plynného stavu, což by vedlo ke snížení účinnosti brzd.

  • DOT 3: Tato kapalina má nejnižší bod varu ze všech zmíněných variant, přibližně 205 °C (suchý bod varu) a 140 °C (mokrý bod varu). Tento typ je vhodný pro starší nebo méně výkonné brzdové systémy.
  • DOT 4: Má vyšší bod varu, což z ní činí lepší volbu pro většinu moderních vozidel. Její suchý bod varu je zhruba 230 °C a mokrý bod varu kolem 155 °C.
  • DOT 5.1: Nabízí nejvyšší bod varu, což ji činí ideální volbou pro vysoce výkonné nebo sportovní brzdové systémy. Její suchý bod varu se pohybuje kolem 260 °C a mokrý bod varu dosahuje přibližně 180 °C.

Hygroskopičnost

Hygroskopičnost, tedy schopnost kapaliny absorbovat vodu, hraje důležitou roli v tom, jak často byste měli kapalinu měnit.

  • DOT 3 a DOT 4: Tyto kapaliny jsou hygroskopické, což znamená, že postupně absorbují vlhkost z okolního prostředí. Absorpce vody snižuje bod varu a zhoršuje účinnost brzdového systému. Z toho důvodu je nutné kapaliny DOT 3 a DOT 4 pravidelně měnit, aby byla zajištěna optimální funkce brzd.
  • DOT 5.1: I když je také hygroskopická, její lepší složení umožňuje vyšší odolnost i při absorpci vody, což znamená, že si zachovává své vlastnosti déle než DOT 3 a DOT 4.

Viskozita

Viskozita, neboli hustota kapaliny, ovlivňuje její chování v extrémních teplotách a také odezvu brzdového systému.

  • DOT 3 a DOT 4: Tyto kapaliny mají vyšší viskozitu, což může být nevýhoda v extrémně nízkých teplotách, kdy kapalina proudí pomaleji a může zpomalit reakci brzd.
  • DOT 5.1: Má nižší viskozitu, což je výhodou zejména pro moderní brzdové systémy, které vyžadují rychlou odezvu, a to i při velmi nízkých teplotách. Je tedy vhodnější pro novější a výkonnější vozidla.

Kompatibilita

Důležitým faktorem při výběru brzdové kapaliny je také její kompatibilita s jinými typy.

  • DOT 3 a DOT 4: Tyto kapaliny jsou mezi sebou kompatibilní, což znamená, že je lze v nouzové situaci mísit. Nicméně, pokud smícháte kapaliny různé specifikace, snížíte výhody kapaliny s vyšším výkonem.
  • DOT 5.1: Je také kompatibilní s DOT 3 a DOT 4, takže pokud je potřeba, můžete tyto kapaliny smíchat. Na druhou stranu, DOT 5.1 není kompatibilní s DOT 5, která je na bázi silikonu, a jejich smíchání by mohlo způsobit problémy v brzdovém systému.

Závěr

Výběr správné brzdové kapaliny je klíčovým krokem k zajištění optimálního výkonu a bezpečnosti vašeho vozidla. Pokud máte běžné osobní auto, pak je DOT 4 často tou nejvhodnější volbou, protože nabízí dobrý kompromis mezi cenou a výkonem. Je dostatečně odolná vůči vysokým teplotám a zároveň dobře snáší hygroskopičnost. DOT 3 je stále dobrou volbou pro starší vozidla nebo méně náročné brzdové systémy. Na druhou stranu, pokud vlastníte sportovní nebo vysoce výkonné vozidlo, DOT 5.1 je tím pravým řešením, které zaručí spolehlivost i v těch nejextrémnějších podmínkách.

Vždy je důležité dodržovat doporučení výrobce vašeho vozidla ohledně typu brzdové kapaliny a měnit ji podle doporučených intervalů. Pravidelná údržba brzdového systému zajistí, že vaše vozidlo bude vždy připraveno bezpečně zastavit, ať už v běžných jízdních podmínkách, nebo v krizových situacích.