Zpětná zrcátka: Nezbytný prvek pro bezpečnou jízdu

21. 03. 2023

Zpětná zrcátka v autě.jpg (46 KB)Zpětná zrcátka jsou jedním z nejdůležitějších prvků automobilu, které zajišťují bezpečnost řidiče, spolujezdců i ostatních účastníků silničního provozu. Jejich hlavním úkolem je poskytnout řidiči co nejlepší přehled o situaci za vozidlem a v místech, kam sám nedohlédne. V tomto článku se podíváme na historii, různé typy zpětných zrcátek, jejich funkci a správné nastavení.

Historie zpětných zrcátek: Od koňských povozů po moderní automobily

Zpětná zrcátka jsou dnes nedílnou součástí každého automobilu nebo traktoru a jejich význam pro bezpečnost silničního provozu je nesporný. Přesto málokdo ví, že historie zpětných zrcátek sahá až do počátků motorismu a dokonce i doby koňských povozů.

První zmínka o zpětných zrcátkách se objevila už v roce 1906 v technologickém časopise, který je označoval za vhodný bezpečnostní prvek u automobilů s uzavřenou karoserií. V té době bylo běžné, že vozy ještě neměly střechu a řidič se otáčel přes rameno, aby viděl situaci za vozem.

Ačkoli se často uvádí, že prvním uživatelem zpětného zrcátka byl americký závodník Ray Harroun, který ho použil v roce 1911 během prvního závodu na 500 mil v Indianapolis, ve skutečnosti se zrcátka na autech objevila už dříve. Harroun sice svým úspěchem ideu zpopularizoval, ale sám později přiznal, že zrcátko se během závodu třáslo natolik, že mu bylo prakticky k ničemu.

Jednou z průkopnic používání zpětných zrcátek byla britská závodnice Dorothy Levitt. Ve své knize The Woman and the Car (Žena a auto) vyzývala ženy, aby měly při jízdě vždy po ruce zrcátko a používaly ho ke sledování situace za vozem. Zajímavostí je, že zpětná zrcátka byla používána i u koňských povozů na přelomu 19. a 20. století.

První patent týkající se nastavitelného zpětného zrcátka byl udělen v roce 1921 Elmeru W. Bevingtonovi. Od té doby prošla zpětná zrcátka řadou inovací a zdokonalení. Dnes jsou vybavena například automatickým stmíváním, integrovanými směrovkami nebo asistenčními systémy pro sledování mrtvého úhlu.

Zpětná zrcátka tak mají za sebou více než stoletou historii a stala se nedílnou součástí našich vozidel. Jejich vývoj ale nekončí – v posledních letech se objevují koncepty nahrazující klasická zrcátka kamerami a digitálním zobrazením, což by mohlo vést k dalšímu pokroku v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

Typy zpětných zrcátek

Existují tři hlavní typy zpětných zrcátek:

1. Vnitřní zpětné zrcátko: Nachází se uvnitř vozidla, obvykle uprostřed horní části čelního skla. Umožňuje řidiči sledovat situaci za vozidlem a kontrolu nad ním.

2. Boční zpětná zrcátka: Nachází se na obou stranách vozidla, obvykle na dveřích nebo blatnících. Poskytují řidiči přehled o situaci po stranách vozidla a pomáhají mu při změně jízdního pruhu, parkování nebo couvání.

3. Dodatečná zrcátka: Používají se u některých nákladních vozidel nebo karavanů, které mají omezený výhled dozadu nebo po stranách. Mohou být umístěna na různých místech vozidla a sloužit k rozšíření viditelnosti řidiče.

Funkce zpětných zrcátek

Hlavním úkolem zpětných zrcátek je poskytnout řidiči co nejlepší přehled o situaci kolem celého auta. Pomáhají mu především při:

  • změně jízdního pruhu
  • couvání
  • parkování
  • sledování chování ostatních účastníků silničního provozu

Tip: Víte, že pod vnitrní zpětné zrcátko lze umístit držák na mobilní telefon?

Správné nastavení zpětných zrcátek

Aby byly zpětná zrcátka co nejefektivnější, je důležité je správně nastavit. Před nastavením by si měl řidič správně nastavit sedačku tak, aby měl optimální výhled a pohodlné sezení. Poté by měl postupovat následovně:

1. Nastavení vnitřního zpětného zrcátka: Řidič by měl mít v tomto zrcátku co nejlepší výhled na zadní část vozidla a situaci za ním.

2. Nastavení bočních zpětných zrcátek: Zrcátka by měla být nastavena tak, aby řidič viděl co nejvíc prostoru po stranách vozidla a minimalizoval tak mrtvé úhly. Ideálně by měl vidět zadní část svého vozu a část silnice vedle něj.

Mrtvé úhly

I přes správné nastavení zpětných zrcátek vždy vznikají tzv. mrtvé úhly, ve kterých řidič nic nevidí. Výrobci automobilů se snaží tento problém řešit pomocí tvarově upravených zrcátek nebo asistenčních systémů, které upozorňují na vozidla či předměty v mrtvém úhlu.

Ani poškozené zrcátko nemusí být tragédie

Střet s protijedoucím autem nebo odlítlí kamínek umí zrcátko poškodit. Nic však není ztraceno. Většina zrcátek jsde pohodlně a levně vyměnit nebo opravit. Díky široké podpoře výrobců náhradních dílů můžete samostatně zakoupit sklo zpětného zrcátka nebo i plastový kryt zrcátka. 

Závěr

Zpětná zrcátka jsou klíčovým prvkem pro bezpečnou jízdu a jejich správné nastavení je nezbytné pro optimální přehled o situaci kolem vozidla. Řidič by si měl dát pozor na mrtvé úhly a využít pokroky technologie k jejich minimalizaci.