Elektrická Multicar realitou - Historie

Malé nákladní automobily Multicar a jejich příslušenství jsou již několik desetiletí neodmyslitelným, nejrozšířenějším a spolehlivým pomocníkem při zajištování dopravy a nejrůznějších služeb na krátké vzdálenosti. Roky provozu vozidel Multicar prokázaly jejich robustnost, odolnost, malé nároky na údržbu i při provozu.  Vjedou a vejdou se všude.

Z důvodu rostoucího znečištění ovzduší se neustále zpřísňují požadavky na čistotu výfukových plynů u motorových vozidel, které produkují spalovací motory. Při nesplnění limitů nebudou vozidla dále připuštěna do provozu. Z tohoto důvodu by mohly být vyřazovány zejména starší modely vozidel Multicar s původními vznětovými motory.

Přestavby vozidel na elektrický pohon odstraňují tento problém a vozidla je možné dále spolehlivě provozovat.

Elektrická Multicar - Historie2.jpg (49 KB)

Zástavba elektrického  pohonu do podvozku Multicar prošla zkouškama a společnost Aerovka, s.r.o. získala povolení k hromadným přestavbám vozidel typu Multicar 25 a Multicar 26 na elektrický pohon. Je oprávněna zapisovat provedené přestavby těchto typů vozidel na elektrický pohon do technického průkazu vozidla. Přestavby vozidel Multicar na elektrický pohon jsou vyzrálým a časem prověřeným technickým řešením.

Multikáry jsou v oblasti zajištování technických služeb všeobecně známým vozidlem. V technických službách jsou lidé znalí jejich obsluhy a údržby, servis a dodávky náhradních dílů jsou zajištěny po celém území České republiky.

Přestavba zachová nejdůležitější  vlastnosti vozidla. Rozhodnete-li se pro přestavbu, nemusíte zbytečně pořizovat nové vozidlo, kupovat k němu nové nástavby, zaučovat obsluhu na nové zařízení, měnit  osvědčené návyky atd...  Je to nejvýhodnější, nejlevnější a nejekologičtější řešení, které bude fungovat mnoho dalších let.     

Velice výhodné je spojit přestavbu vozidla na elektrický pohon s generální opravou podvozku. Vznikne tak de facto nové vozidlo, které bude sloužit s minimálními náklady mnoho let. Pro obsluhu vozidla se po přestavbě na elektrický pohon nic zásadního nemění. Ovládání a provoz vozidla je jednodušší, bez známeho hluku a spalin.

  • V zimě je kabina vytápěna nezávislým topením.
  • K mechanickým brzdám vozidla přibyla  brzda elektrická. 
  • Baterie se nabijí po připojení nabíječky do běžné používané třífázové zásuvky.

Elektrická Multicar - Historie3.jpg (47 KB)

Elektrický průkopník: Jak Multicar vstoupil do éry e-mobility po roce 1990

Skutečnost, že  v  době rozvoje elektromobility jezdí také Multikáry na elektřinu, asi nikoho příliš nepřekvapí. Překvapující je spíše skutečnost, že Multikáry M25 začaly jezdit na elektřinu již před 33 lety a nebylo to v jejich rodném Německu, ale v Praze. První elektrickou Multikáru M25 nechal v roce 1990 přestavět tehdejší ředitel závodu Pražské komunikace - Střed  Ing. Novák pro komunální práce - na sběr lehkého komunálního odpadu na pražské pěší zóně a v jejím okolí. Elektrická Multikára jezdila u podniku Pražské komunikace na trase: Masarykovo nádraží, pěší zóna - ulice Na Příkopě, Václavské náměstí, Ovocný trh, Celetná ulice, Staroměstské náměstí, Karlův most, Malostranské náměstí, Nerudova ulice, pražský Hrad, Hradčanské náměstí a zpět. Dalším uživatelem elektrické Multikáry M25 se v roce 1991 staly  Státní lázně Luhačovice. Tam jezdila elektrická Multikára u Technických služeb v lázeňské zóně. Přestavbu této Multikáry provedla firma BELCANTO.

Elektrická Multicar - Historie4.jpg (49 KB)

Na počátku roku 1992 firma BELCANTO odvezla další elektrickou Multikáru na ženevský autosalon, kde ji  vystavovala. V té době tam byla takováto elektrická Multikára jediné užitkové auto mezi malými dvoumístnými osobními autíčky.

Na konci roku 1992 byla přestavěna další elektrická Multikára M25 pro  Státní liečebné kúpele Bardejovské Kúpele na východním Slovensku a jezdila tam nepřetržitě 21 let. Po celou dobu svého provozu nikdy nebyla v autoservisu, jezdila  každý  pracovní den, v létě,  v zimě. Zaroveň to také byla poslední Multikára, která jezdila s tyristorovým měničem, který při rozjezdech  "krásně zpíval". Nadále začaly být pro regulaci elektromotoru používány modernější tranzistorové měniče řízené mikroprocesorem, které pracují  na vyšších frekvencích, a bylo při rozjezdu po "zpívání". Tranzistorové měniče však umožnily rekuperační brzdění vozidla, s tím spojené  dobíjení baterie a další výhody.

Koncem roku 1994 chtěly Bardejovské kúpele,s.p. objednat přestavby dalších vozidel Multicar 25 na elektrický pohon. Bohužel Kúpele neměly vlastní podvozky Multicar a jinde se podvozky Multicar M25 nepodařilo koupit. Nikdo v té době nechtěl podvozky Multicar M25 prodat. Tak hodně si v druhé polovině 90-tých  let podvozky Multicar 25 jejich majitelé cenili.  Nezbylo nic jiného, než koupit zcela nová vozidla Mazda Pick up,  vymontovat z nich diesselovy motory a do nových podvozků zamontovat  elektrické pohony, které byly  používány u vozidlel Multicar 25. Postupně začaly v Bardejovských Kúpelích jezdit tři skříňové elektrické Mazdy Pick up, jedna s krátkým podvozkem a dvě s prodlouženým podvozkem. Bardejovské Kúpele se tak staly první lokalitou ve střední Evropě,  která byla kompletně obhospodařována elektricky poháněnými užitkovými vozidly. Dalšímu rozšíření elektromobilů v té době zabránila pouze privatizace Kúpelí.

Elektrická Multicar - Historie5.jpg (50 KB)

V roce 2020, pod vlivem zvyšujícího se zájmu uživatelů o elektricky poháněná vozidla a na základě získaných letitých provozních zkušeností byl původní elektrický pohon pro Multicar M25 zmodernizován. Výroby a zástavby těchto elektrických pohonů do podvozků užitkových vozidel se ujala společnost Aerovka, s.r.o. . Proti dřívějším letům se začaly používat lithiové baterie, tím se zvětšily dojezdové vzdálenosti vozidla na jedno nabití a snížila se hmotnost baterií. Jako nejvhodnější a zároveň nejdostupnější podvozky pro zástavbu elektrického pohonu se opět ukázaly být stále používané, nezničitelné podvozky Multicar M25. K nim  přibyly podvozky Multicar M26, které konstrukčně navazují na model Multicar M25.  Na elektrický pohon  byla přestavěna i největší, nejdelší a nejtěžší verze podvozku Multicar M26 long. Ta je vybavena přední i zadní pracovní hydraulikou, posilovači řízení, brzd, elektronickým tachometrem a "dovede" na elektřinu nejenom jezdit, ale třeba i stříkat vodu nebo zalévat. Tato verze Multikáry je oproti podvozkům Multicar M25 ale o tunu těžší, s čím je třeba počítat.

Elektrická Multicar - Historie6.jpg (49 KB)