Historie značky Multicar v kostce

Historie Multicar

Multicar je obchodní značka pro malé dodávkové vozidlo vyrobené společností Multicar Spezialfahrzeuge GmbH ve Waltershausenu v Durynsku. Společnost byla založena v roce 1920 německým strojírenským podnikatelem Arthurem Adem pod názvem ADE-Werke. Věnovala se výrobě zemedělských strojů a přívěsů. Po druhé světové válce se přejmenovala na Gerätebau Waltershausen o dva roky později na VEB Fahrzeugwerk Waltershausen. S tímto názvem vydržela až do privatizace roku 1991.

V roce 1956 opuští brány továrny vozidlo pod názvem D3. Prakticky jde o přestavěnou akumulátorovou elektrokáru vybavenou dieslovým motorem. Vozidlo je bez kabiny, ovládané pákami. První typ Multicar, vychází právě z vozidla D3. To opuští  továrnu roku 1958 pod typovým označením Multicar M21. Kvůli jeho malé velikosti a skromné ​​spotřebě se brzy rozšířil do zemí východního bloku. Do roku 1964 se prodalo více jak 14000 vozidel. Většina z nich byla určena pro export. Některé zdroje uvádějí, že až 58% vozidel bylo vyvezeno do zemí RVHP. Na tehdejší dobu šlo o mimořádný úspěch. Tento typ vozidla (vozíku) byl totiž obvykle vyráběn lokálně v jednotlivých zemích.

Král komunálních vozidel - Multicar

Během následujích 10 let byla vyvinuta vylepšená verze pod označením Multicar M22 a ta se stala okamžitě prodejním šlágrem. Bylo ji vyrobeno neuvěřitelných 42000 kusů. Roku 1978 následoval model Multicar M24 (prodáno 25600 kusů) a následně nejpopulárnější model Multicar M25, který se stal prodejním hitem s více jak 100.000 prodanými kusy. Multicar 25 se vyráběla až do roku 1993. Na skloknu jejího životního cyklu se objevily i modely osazené motory VW nebo IVECO.

Modernizovaná a vylepšená verze pod označením Multicar M26 se prodávala v letech 1993 - 2009. Následovaly modely Multicar M27, M30-FUMO nebo Multicar M31.

Víte, že: V roce 2005 převzal ředitel Walter Boschatzki  Kříž německého záslužného řádu od německé hlavy státu Horst Köhler.

V roce 1998 nastal důležitý zlom, neboť celá společnost se stala součástí skupiny Hako GmnH a do jejího výrobního programu byla zavedana výroba nosičů TREMO.

Multicar a její uplatnění v armádě

Mungo ESK (německy: Einsatzfahrzeug Spezialisierte Kräfte) je lehké taktické vozidlo vyvinuté speciálně pro německou armádu. Mungo vychází z vozidla Multicar M30 FUMO a bere si z něj především dobře navržený podvozek. Vývoj vozidla vyšel ze snahy majitele firmy, což se ukázalo jak dobrý krok. V roce 2003 Mungo uspělo ve výberovém řízení a bylo prodáno 388 kusů typu Mungo 1. Vozidlo Mungo využívají výsadkové útvary německé armády v mezinárodních misích NATO. Úspěšně také působí v Afganistánu.

Víte, že: Mungo 1 může být díky svým rozměrům přepravován vrtulníkem.

Armádní vozidlo je poháněno motorem Iveco 8140.43B o výkonu 78 kW. Stroj dosahuje rychlosti 90 km/h a díky pohonu 4x4 zvládá i náročnější terén. Dvoumístnou řidičskou kabinu doplňuje korba pro 8 osob či 2032 kg nákladu. Lehká balistická ochrana vozidla odolá palným zbraním do ráže 7,62 mm a střepinám z granátů. Další vývoj typu představují verze Mungo 2 pro ženijní logistické, opravárenské, logistické a zdravotnické účely, zvětšená verze Mungo 3 a verze pro jaderný a chemický průzkum Mungo NC Recce (objednáno 25 kusů).

Víte, že: Vozidlo Mungo je populární mezi modeláři? Důkazem je i toto video.