Tato webová stránka používá pro funkční, komfortní a statistické účely cookies. Pokud s používáním cookies souhlasíte, klikněte prosím na tlačítko "Ano, souhlasím". Ano, souhlasím

Historie firmy MAN

Značka MAN je s námi od roku 1897. Jejím zakladatelem byl Rudolf Diesel, který ve své továrně v Ausburgu vyrobil první naftový motor značky MAN. Avšak motor byl těžký a jeho primární nasazení bylo v továrnách jako pohon strojů a zařízení. Až  v letech 1919 došlo k pokroku ve vývoji jeho konstrukce a po úpravách se stal motor doslova revoluční. Byl natolik lehký, že jej bylo možné bezproblému osadit do nákladního automobilu. Ten také roku 1924 vyjel z továrny v Ausburgu jako první nákladní vůz MAN. Šlo o valník poháněný revolučním motorem se systémem přímého vstřikování. Motor měl výkon asi 40 koní. Z dnešního pohledu nešlo o žádný rychlík. Vzdálenost 140 km ujel asi za pět a půl hodiny. Na tehdejší dobu byl tento čtyřtunový nákladní vůz takřka zázrak. Oproti benzínovému motoru dokázal uspořit až 75% paliva.

První vozidlo MAN

Od roku 1928 začal psát MAN novou kapitolu své existence. Z tovární linky začal sjíždět sériově vyráběný, třínápravový nákladní vůz. Od roku 1932 dostal silný vznětový motor o výkonu 140 koní a stal se tak nejsilnějším dieslovým nákladním automobilem na světě. Po válce byla velká poptávka po nákladních vozidlech. Firma MAN z této skutečnosti vytěžila maxim, což ji umožnilo uvést na trh nejen nové modely, ale i inovovat a vyvíjet pohoné jednotky. 

Roku 1961 uvedl na trh autobus, který byl postavený na modulárním podvozku. Umožňoval tak instalaci celé řady nástaveb a variant, pro městskou, meziměstkou či mezinárodní přepravu. Autobus byl natolik inovativní a úsporný, že se stal po celém německu velkým hitem. Brzy se staly součástí rodiny MAN i značky autobusů NEOPLAN, EFER a Star.

Dnes firma vyrábí nákladní vozidla podle nejnovějších technologií a společně se značkou SCANIA jsou součástí mezinárodního holdingu Volkswagen. Obrovské investice do vývoje a inovace tlačí výkon motorů a úsporu PHM na hranici reálných možností. Opomíjeny nejsou ani požadavky na šetrnost k životnímu prostředí. Vyvíjené motory spolňují vždy ty nejpřísnější emisní normy, které legislativa požaduje. Od roku 2005 jsou některé nákladní vozy osazeny novinkou tzv. Hydrodrive. Jde o hydromotory, které pohánění kola na každé ose samostatně. Dochází tím k efektivnějšímu využití výkonu. Roku 2014 byly uvedeny zcela nové motory splňující emisní normu EURO6 s výkonem 520 - 640 koní.

Základní rozdělení nákladních automobilů MAN

  • lehká nákladní vozidla vozidla – řada TGL, 6 - 12 tun
  • středně těžká nákladní vozidla – řada TGM a TGS, 12 - 18 tun
  • těžká nákladní vozidla – řada TGA a TGX, do 50 tun