Tato webová stránka používá pro funkční, komfortní a statistické účely cookies. Pokud s používáním cookies souhlasíte, klikněte prosím na tlačítko "Ano, souhlasím". Ano, souhlasím

Duhy a neduhy Multicar - Elektroinstalace

Kdo z nás má pocit že si dokáže opravit poruchy elektroinstalace, musí uznat, že při opravách poruch na elektroinstalaci u vozidel Multicar 25 nejednou narazil. Sám mám zkušenost,že zjištění závady třeba u kmitající rafičky teploměru trvá třeba celých šest hodin.

Soudruzi z NDR se totiž s ničím moc nemazlili. Vytvořili elektroinstalaci,která se skládá ze dvou dílů, a to elektroinstalace kabiny a elektroinstalace rámu. Přestože se jedná o svazkovou instalaci, její montáž není nijak jednoduchá. Největší problém spočívá v montáži kabinové instalace. Pokud se rozhodnete montovat instalaci dle staré, mohu vám zaručit, že po zapojení vám nová instalace nebude fungovat tak jak má. Příčinou bývá převážně schovaný skřítek DODO. Ti zkušenější vědí, že DODO je zkratka pro frázi "dodělej doma". Právě taková různá udělátka, přídavné přepínače a různé elektro doplňky vás při montáži zcela jistě zmatou. Proto vám mohu poradit jednu věc, přenechejte výměnu elektroinstalace profesionálům.

Pokud se vrátíme k neduhům, musím konstatovat, že základní problém spočívá v propojení kabinové instalace s instalací rámu. Nešťastně umístěné a řešené propojení za pomocí elektrikářské svorkovnice v prostorách podlahy má za příčinu,že kabely ve svorkovnici vlhnou a následně oxidují. Při oxidaci dochází k narušení vodivosti kabelu a přerušení nebo omezení toku proudu. Toto přerušení má za příčinu různé poblikávání světel, kmitání ručiček budíků, samovolné troubení apod. Sami jste jistě zažili pohled, kdy pod volantem visely různé dráty vedoucí odněkud někam. Tyto spleti jsou převážně zapříčiněny chybějícím čalouněním elektroinstalace. Mám zkušenosti, že pokud je čalounění elektroinstalace namontované, samotné vedení bývá v pořádku. Chybějící čalounění elektroinstalace má za příčinu, že řidič nohama zachytává za jednotlivé kabely, které jsou popotahovány a následně vytrženy z konektorů. Další neduh elektroinstalace M 25 je přístrojová deska. Jistě si někteří z vás vzpomenou na chvíli, kdy jste se rozhodli vyměnit žárovku u kontrolky. Nejen že přístup není zrovna jednoduchý, ale žárovičky které jsou v kontrolkách jsou atypické v rozměru, průměr patice u originálu je 7mm, kdežto naše patice mají průměr 9mm. Pokud chcete vyměnit třeba budíky palivoměru a teploměru, nepočítejte s tím, že namontujete český teploměr na stávající čidlo. V tomto případě budete mít stále teplotu na 130. Zde je nutné vyměnit nejen budík, ale i čidlo. Mnoho majitelů demontuje odpojovače baterií,a k tomu mohu jen říci, že toto rozhodnutí není šťastné. Jedná se o to, že některé Multikáry mají elektroinstalaci v tak špatném stavu, že tento bateriový vypínač je hlavní pojistkou proti možnému požáru. Ono pokud vám začne vozidlo dýmit od elektroinstalace, nemáte moc času na to, hledat klíče na bateriové svorky a svorky odpojovat.

Schéma zapojení elektroinstalace Multicar M25

Elektroinstalace rámu je velmi jednoduchá, ve svazku vede 17 kabelů, jakmile natáhnete svazek krásně vidíte kam který kabel zapojit, ať už se jedná o spínač zpátečky apod. Svazky lze zakoupit jednotlivě. Na svazku kabiny je již nainstalován přerušovač ukazatele směru, přepínač světel, přepínač výstražných světel. Veškeré kabely jsou opatřeny svorky s čísly a lze je dle plánku zapojit. Přestože plánek elektroinstalace máme umístěn na našich webových stránkách, znovu doporučuji výměnu přenechat na odborníky.