Tato webová stránka používá pro funkční, komfortní a statistické účely cookies. Pokud s používáním cookies souhlasíte, klikněte prosím na tlačítko "Ano, souhlasím". Ano, souhlasím

Duhy a neduhy Multicar - Brzdy

Těm co multikáru vlastní, a nebo se s ní dostali do kontaktu v zaměstnání, jistě nemusím zdělovat, o jaký stroj se jedná. Určitě mi dáte za pravdu, že co do konstrukčního řešení je to vozidlo, před kterým se musí smeknout. Zde mohu uvést, a to s naprostou jistotou, že se soudruzi v NDR vyznamenali, a nemyslím to věru ironicky. Poměr výkonu k užitku je natolik vyvážen, že neznám vozidlo v téže kategorii, které by jí mohlo konkurovat.

 

  

 

Je však pravdou, že i ty nejdokonalejší stroje mívají své mouchy. Jedna z much, a v některých případech se jedná doslova o masařku, jsou brzdy. Bohužel je zde patrné, že brzdy na vozidlech Multicar 22 – 25 jsou těžce poddimenzované. Pokut porovnáme základní veličinu brzdné síly a to třecí plochu brzdového obložení a nosnost vozidla, je patrné že tento nepoměr bude na závadu. Další nepříjemnou skutečností je brzdný tlak působící na brzdové prasátka a následně na brzdovou čelist. U Multicary 22 a 24 se navíc ještě používaly brzdy jednookruhové, takže při protržení brzdové hadice nebo prasklé trubce docházelo k závažným kolizím. Ruční brzda, která by mněla sloužit jako brzda nouzová, nebyla v mnoha případech schopna plnit při plně naloženém vozidle ani funkci brzdy parkovací. Konstruktéři o těchto neduzích brzdového systému dobře věděli a snažili se v modernizovaných verzích provádět změny ke zvýšení brzdného účinku. Jednou z úprav byla montáž posilovače řízení u vozidel s náhonam na všechny čtyři kola tedy tzv. 4x4. Zde se jistě z pohledu řidiče zvýšil komfort při brždění a to nejenom proto, že řidič nemusel vyvíjet někdy i nadpřirozenou sílu k zabrždění vozidla, ale hlavně proto, že tlak vyvíjený pomocí posylovače na brzdové válečky byl dostatečně velký a brzdný účinek někdy posunul řidiče až na čelní sklo. Zde je patrné, že pokud je prostor k inovacím, lze konstrukčně zvládnou takřka cokoli. Přestože montáž posilovače na vozidla 4x4 se jevila jako jednoduchou záležitostí, opak je pravdou. Konstrukčně se nezasahovalo pouze do rozvodů brzd. Mnohdy došlo i na montáž posilovače do přední části rámu. Jindy se zase muselo zasáhnou do konstrukce motoru. Zde proběhla zásadní úprava v oblasti rozvodů motoru a to montáž vakuové pumpy do předních prs motoru. I přesto, že se nejedná o jednoduchou záležitost, naši čeští a moravští kutilové již přišli na způsob, jak posilovač brzd namontovat i na vozidla bez pohonu předních kol. Sám jsem takto upravenou Multikáru měl možnost odzkoušet, a mohu říci že jsem byl mile přejvapen funkčností a účinkem. Druhá stránka je ovšem postavena tak, že si můžeme řící, co na to STK.

SET komplet brzdy přední pro Vaši Multicaru

Je pravdou, že i nadále hlavní nedostatek v brzdách, a to i přes veškeré modernizace, zůstává v poměru třecí plochy. V současné době díky kvalitnímu brzdovému obložení, které necháváme aplikovat na brzdové čelisti, prodlužujeme jeho provozuschopnost téměř o polovinu. V závěru chci jen konstatovat, že i přes tento neduh můžeme s klidem v srdci říci ZLATÁ MULTINKA.

Ps. V příštím příspěvku „duhy neduhy“ si povíme něco o řízení.